Dating
Statues - menhirs - not only present in the Noon of France - belong to the anthropomorph art which develops in the Neolithic in Occidental south Europe and distinguish themselves, even oppose, as us saw it during the discovery of Cazarils's graves, in the paleolithic art almost totally animal painter.
The first statues of two types considered here should be connected with the final Neolithic (Saintponien, Ferrières) while the statuary post-glacial covers all the neolithic. They appear indeed during the IV-th millennium and will be set up until the environment of the II-th millennium.
The problem of the dating is difficult, especially when statues are except any associated context (isolated in forest for example). Only comparison between attributes and furniture found in closer can be operated, with naturally all the necessary precautions seen the subjectivity of the method and considering the simplification of the reality used by the sculptors.
Meaning of statues - menhirs
If statues - menhirs are the witnesses of an evident artistic manifestation, they reveal also faiths.
Let us note first existence, from the final Neolithic, of regional differences and microphone regional, as well as that, likely, of a competition between power and ownership of lands and will of identity, internal cohesion.
As well as we evoked it to Cazarils, statues - menhirs are reflections of the evolution of the "religious" thought, in narrow relation with the evolution of the way of life where from ensued a turnover of social order. So the feminine gave way in male, certain steles having undergone this transformation by change of their attributes. They translate also the emergence of a pyramidal society where individual merit has its place.
The statues of Mediterranean Languedoc
57 statues in the Gard, 25 in the east of the Hérault and 2 in Ardèche dated between 3200 and 2400 BC
They have a possible influence from Rouergue and they maybe influenced certain Provence statues (steles venaissines),
-Statues were sometimes reused at the Age of the copper, even of some Bronze in a funeral purpose,
-They are steles of small size (1,10 metres of average),
-The face is characterized by the presence of one T facial (eyebrows, nose),
-Legs are absent and, in a general way, human representation is partial: bust or only the top part of the face.
In the small limestone plateaus of the Hérault, (Hortus, south of the peak St-Loup, Viols-le-Fort, Pompignan's limestone plateau); human representation is limited to the face, small sizes prevail. Their height varies from 0,65 cms to 1,50 metres
An exception: Cassillac's stele (exposed to Viols-le-Fort's museum) which exceeds 1.80 metre
 
Common points in statues menhirs of the Garrigues of Languedoc
-Statues menhir are monoliths engraved or sculptured on a face,
-They have no mouth,
-Attributes are present in two zones together or separately, but always in the same place: axe with one sleeve or sheathed, bow and arrow for the male statues, the necklaces, drops, bosoms, for the feminine,
-The representation of the body is not a homogeneous group but a juxtaposition of parts often replaced by attributes,
-Hands join.
-Statues menhirs are feminine, male or do not present defined sex.
-Let us note that symbolism is common to the European scale. They were realized by using the techniques of the carving or the sculpture (round dance works or on low relief).
STATUES-MENHIRS DU LANGUEDOC
départements de l'Hérault, du Gard et de l'Ardèche
Datation
Les statues - menhirs - pas seulement présentes dans le Midi de la France - appartiennent au grand art anthropomorphe qui se développe au Néolithique en Europe sud occidentale et se distinguent, voire s’opposent, comme nous l’avons vu lors de la découverte des tombes de Cazarils, à l’art paléolithique presque totalement animalier.
Les premières statues des deux types considérés ici sont à rattacher au Néolithique final (Saintponien, Ferrières) alors que la statuaire post glaciaire couvre tout le néolithique. Elles apparaissent en effet au cours du IVème millénaire et seront érigées jusqu’au milieu du IIème millénaire.
Le problème de la datation est ardu, surtout lorsque les statues sont en dehors de tout contexte associé (isolées en forêt par exemple). Seule la comparaison entre les attributs et le mobilier trouvé au plus près peut être mise en œuvre, avec bien sûr toutes les précautions nécessaires vu la subjectivité de la démarche et compte tenu de la schématisation du réel employée par les sculpteurs.
 
Signification des statues - menhirs
Si les statues - menhirs sont les témoins d’une manifestation artistique évidente, elles révèlent aussi des croyances.
Notons au préalable l’existence, dès le Néolithique final, de différences régionales et micro régionales, ainsi que celle, probable, d’une compétition entre pouvoir et possession des terres et volonté d’identité, de cohésion interne.
Ainsi que nous l’avons évoqué à Cazarils, les statues-menhirs sont le reflets de l’évolution de la pensée "religieuse", en relation étroite avec l’évolution du mode de vie d’où découlait un bouleversement de l’ordre social. Ainsi le féminin a-t-il fait place au masculin, certaines stèles ayant subi cette transformation par changement de leurs attributs.Elles traduisent aussi l’émergence d’une société pyramidale où le mérite individuel a sa place.
Les statues du Languedoc méditerranéen
 
57 statues dans le Gard, 25 dans l’Est de l' Hérault et 2 en Ardèche datées entre 3200 et 2400 avant J-C
 
Elles ont une possible influence rouergate et elles ont peut-être influencé certaines statues provençales (stèles venaissines),
- Les statues ont parfois été réutilisées à l’Age du cuivre, voire du Bronze dans un but funéraire,
- Ce sont des stèles de petite taille (1,10 mètre de moyenne),
- Le visage est caractérisé par la présence d’un T facial (sourcils, nez),
- les jambes sont absentes et, de façon générale, la figuration humaine est partielle : buste ou seulement haut du visage.
 
Dans les petits causses héraultais, (Hortus, sud du pic Saint-Loup, Viols-le-Fort, causse de Pompignan) ; la figuration humaine est limitée au visage, les petites tailles prédominent. Leur hauteur varie de 0,65 cm à 1,50 mètre
Une exception : la stèle de Cassillac (exposée au musée de Viols-le-Fort) qui dépasse 1.80 mètre
 
Points communs aux statues menhirs des Garrigues du Languedoc
 
- les statues menhir sont des monolithes gravés ou sculptés sur une face,
- elles n’ont pas de bouche,
- les attributs sont présents dans les deux zones ensemble ou séparément, mais toujours à la même place : hache emmanchée ou gainée, arc et flèche pour les statues masculines, colliers, pendeloques, seins, pour les féminines,
- la figuration du corps n’est pas un ensemble homogène mais une juxtaposition de parties souvent remplacées par les attributs,
- les mains se rejoignent.
- Les statues menhirs sont féminines, masculines ou ne présentent pas de sexe défini.
- Notons que la symbolique est commune à l’échelle européenne. Elles ont été réalisées en employant les techniques de la gravure ou de la sculpture (ronde bosse ou bas relief).
Bruno MARC - 2010 - http://prehist.free.fr
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